التسويق بالحب

خلينا النهاردة نكلمكم عن الماركتينج ” التسويق بالحب ” بس بصوت أسامة منير بس ” بتتخانقي معاه كتير, طب جربي تجيبيله هدية من غير مناسبة و من غير ميعاد و قدميها له و شوفي ردة فعله و هيحبك قد إيه بعدها ” .

التسويق بالحب
التسويق بالحب

التسويق بالحب

هو أكيد أ. اسامة ميقصدش أنه يزود مبيعات محلات الهدايا بس في قاعدة تسويقية بتقول لو انك معندكش موسم تبيع فيه اخلق لنفسك موسم ، فعلي سبيل المثال: عيد الأم أمك ثم أمك ثم أمك ، و أوعي تفتكر إن ماما بتحب الهدية كهدية وعبارات كتيرة من اللي بتحثنا علي شراء الهدايا في عيد الأم مثال تاني: من إمتي كان رمضان موسم المسلسلات ولا من إمتي كانت الزبادي أساسي في السحور كلها حاجات اخترعها المسوقون لدرجة إن أحيانا لو مشترتش لبس العيد فرحتك بالعيد مش هتكمل !

فضروري جداً وإنت بتخاطب عملائك حاول تصنع نوع من العاطفة تجاه المنتج مع الحدث القائم في المدينة من حولك أو العالم مثل عيد الحب المصري وعيد الحب العالمي استغل الإتنين بالإضافة إلى أن بدعمك للمنتج و ادخاله في العيد يزيد من ثقه الناس بالمنتج وأنه منتج اصبح يشاركهم أعيادهم وثقافتهم واصبح جزء حقيقي منهم وملموس .
علشان كدة متنساش الأعياد ولا إنك تستخدم الحب في التسويق لمنتجك حب عملائك من غير مقدمات واهتم بيهم هيجولك من غير معاد وهيشتروا منك .

اقرأ ايضاً  Out Of The Box بتعمل لنفسها Rebrand !

يمكنك الأطلاع أيضاً على

 Out Of The Box بتعمل لنفسها Rebrand ! 

Out Of The Box بتعمل لنفسها Rebrand !
اهم 3 نصائح علشان تعمل Back to work صح
%d bloggers like this: